ProMinded Bijzonder Beheer

ProMinded is gespecialiseerd in het begeleiden van kredietverstrekkers bij economische onzekerheid en biedt begeleiding bij Buy-to-Let (BTL) en Commercial Real Estate (CRE) leningen in verzuim. Ons dienstenpakket omvat diensten voor kredietverstrekkers en voor kopers van Nederlands 'Distressed Debt'.

 

Met een zeer deskundig Case Management Team beschikken we over ruime ervaring en expertise in het behandelen van bijzonder beheer dossiers. Het team werkt hiervoor samen met eersteklas juridische - en vastgoedprofessionals.

Bijzonder beheer voor CRE & BTL kredietverstrekkers

  • Risicobeoordeling van (asset backed) kredietportefeuilles. Zowel portefeuillerisico als analyse van individuele kredietnemers.

  • Implementatie van gestandaardiseerde processen voor vroegtijdige en reguliere betalingsachterstanden met een laag risico.

  • Herstructurering en herstel van complexe en risicovolle wanbetalingen.

  • Uitwinning van problematische schulden zonder herstelperspectief.


Bijzonder beheer voor (inter)nationale 'distressed debt purchasers'

  • Due diligence, strategiebepaling en bedrijfsplanning van een NPL-workoutportefeuille.

  • Workout van Non-Performing Loans, op lening- en portefeuilleniveau.


People, Property, Plan Approach

  • ProMinded start voor elke individuele case een 'Connection Summary', zodat in één oogopslag helder is waar de case momenteel staat en waar we naartoe werken. Onze 'People, Property, Plan Approach' staat hierbij centraal:

    • People - Wij beginnen de case met het verkrijgen van een begrip van de mens achter de casus, omdat we willen begrijpen om wie het gaat: een doorgewinterde professional of iemand die een vastgoedportefeuille heeft geërfd? En ook omdat we inzicht willen hebben hoe de klant zijn vermogen heeft opgebouwd. Iedereen is anders, en wij begrijpen dat elke klant een maatwerk-benadering vraagt. Daarnaast maken we inzichtelijk welke schulden en bezittingen een klant heeft:is er nog meer vastgoed in bezit buiten de financieringen om, zijn er bezittingen in het buitenland en wat voor schuldpositie heeft de klant elders opgebouwd en zijn er problemen bij andere financiers bekend?  Het doel is om vast te stellen wat onze leverage is in geval van een potentiële restschuld. Wij analyseren deze achtergronden op basis van het door de financier aangeleverde kredietdossier, dat wordt aangevuld met deskresearch en klantcontact. 

    • Property - Vervolgens schakelen wij door naar wat wij in handen hebben: het zekerheidsrecht op het vastgoed. Wat is onze primaire zekerheid vandaag waard? Zouden we makkelijk aan kopers, of huurders kunnen komen? Zijn de panden (elders) financierbaar? We kijken naar de huursituatie, waarin we onder anderen meenemen de huurdersmix, de WAULT en de financiële gegoedheid van de huurders alsmede hun betaalmoreel. Ook de staat van onderhoud en eventuele kosten om de panden verkoopbaar te krijgen nemen we mee. Mocht het beter zijn om panden eerst op te lappen alvorens in de markt te brengen, brengen wij dit ook in kaart. Niet omdat wij per definitie onze zekerheden willen verkopen. Integendeel. Echter, weten wat we in handen hebben helpt met het uitwerken van de juiste toon en koers voorwaarts. Dit is in het belang van zowel klant als financier. Als managers van risico werken wij eerst ons startpunt en mogelijke risico`s bij het eindpunt uit.

    • Plan - Met deze twee hoofdpijlers werken we aan een plan. Uiteraard komt hier nog veel meer bij kijken. Denk aan het inzetten van andere zekerheidsrechten als het inroepen van de verpanding van huurpenningen of het beslag leggen op niet aan ons verzekerde bezittingen en inkomsten. Echter nu we People en Property in kaart gebracht hebben, kunnen we op hoofdlijnen in gesprek met klant en financier en een gedegen route naar een oplossing uitwerken. Op basis van de opgedane kennis, gesprekken met de klant, advies van derden (onze panel advocaten en makelaars) en - indien noodzakelijk - bezichtigingen van de onderpanden leggen wij een route voor bij de financier met tijdslijnen en belangrijke te behalen mijlpalen. Omdat wij ons al goed hebben voorbereid, ligt er ook al een plan B klaar mochten de mijlpalen niet behaald worden en weten we op voorhand wat de impact is van deze wijzigingen. 

  • Desalniettemin blijft Bijzonder Beheer altijd maatwerk. Er gebeuren altijd onverwachte dingen. Ons PPP approach wordt dan ook veelvuldig tegen het licht gehouden en is niet in beton gegoten. In nauw contact met financiers, klanten en adviseurs blijven we meebewegen met de omstandigheden en zorgen we er steeds voor dat we nieuwe risico`s en wendingen in een dossier gedegen  het hoofd bieden. 

Meer informatie vindt u in onze (Engelstalige) brochure 'ProMinded Special Servicing'.

Neem gerust contact op met één van onze specialisten: 

Dominique Pouw
Head of Special Servicing
[email protected]
+31 6 42 23 47 49

Bart Uijttenboogaard
Sr. Risk Manager
[email protected]
+31 6 52 68 70 05

Benieuwd naar onze oplossing voor uw organisatie?

Neem contact op

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan onze privacy policy.