De coronacrisis en liquiditeitsvraagstukken

Hoe gaat u als ondernemer het gesprek aan met de bank?

Eind maart liet de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) weten de oproep aan alle huurders en verhuurders van winkelruimte in Nederland, te steunen. Brancheorganisaties Vereniging van Institutionele Beleggers in Nederland, Vastgoed Belang, Detailhandel Nederland, Nederlandse Raad Winkelcentra en VastGoedOverleg riepen retailers en vastgoedeigenaren op om een gezamenlijke oplossing te bieden voor de liquiditeitsproblemen die zijn ontstaan door de coronacrisis. Het onderliggende idee: partijen moeten elkaar nu, meer dan ooit, opzoeken om tot duurzame oplossingen te komen. Voor vastgoedeigenaren luidt het advies: besteed in deze turbulente tijden extra aandacht aan het onderhouden van uw relatie met de bank, juist als liquiditeitsproblemen op de loer liggen. Maar, hoe doet u dat?

 

Waar liggen de mogelijkheden?

Het coronavirus heeft een flinke impact op de economie. Ondernemers zien hun omzet teruglopen of zelfs compleet wegvallen. Het logische gevolg: het voldoen van de huur wordt een knelpunt en vastgoedeigenaren staan met lege(re) handen bij de bank, terwijl de financieringsverplichtingen doorlopen. Het aantal ondersteunende maatregelen neemt daarom snel toe. Een voorbeeld: ondernemers kunnen een beroep doen op de maatregel voor een aflossingsvrije periode van zes maanden voor zakelijke klanten met een financiering tot 2.5 miljoen euro. ABN AMRO heeft deze grens zelfs al verhoogd naar 50 miljoen euro. Ook hebben banken aangegeven open te staan voor alternatieve oplossingen. In alle gevallen vermelden zij er wel bij: 1) van uitstel komt geen afstel en 2) alles is maatwerk en hangt af van de specifieke situatie van de klant. Bovendien is tijdigheid van belang: ga om tafel voordat problemen ontstaan en niet pas achteraf. Kortom: banken stellen zich flexibel op, maar blijven een strikt beleid hanteren.

Banken blijven streng

Een aantal ondernemers heeft de stap naar de bank al gewaagd. De eerste berichten zijn bemoedigend, maar schetsen ook een valkuil: banken zijn bereid de voorwaarden op te rekken, maar geven niets cadeau. Om tot maatwerkafspraken te komen, moet de ondernemer zijn of haar financiële situatie haarscherp kunnen schetsen. Lukt dat niet? Dan blijven de deuren dicht. De aanlevering van het vereiste ‘papierwerk’, is een hoofdpijndossier voor veel ondernemers. De informatie waar de banken om vragen is uitgebreid en gedetailleerd en ligt vrijwel nooit gebundeld klaar op de plank. Om te kunnen voldoen aan de informatievereisten, is flink wat tijd en bij voorkeur ook financieringsdeskundigheid nodig. De conclusie: in gesprek gaan met de bank, doe je niet ‘even’.

Ga in gesprek

Ons advies is: ga tijdig om tafel met de bank, maar doe dit niet onvoorbereid. Laat u waar nodig begeleiden en vooraf adviseren. De ondernemer die op deze manier communiceert met de bank, zal de relatie niet alleen onderhouden, maar ook verder versterken. Het is een investering die niet alleen nu loont, maar ook nadat de coronastorm weer is gaan liggen.

De specialist op dit gebied is

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan onze privacy policy.