Slagkracht door denken én doen

Thema 'inspirerende vrouwen': Marinka van der Meer


'Bankieren met de menselijke maat' is het motto van De Volksbank, het moederbedrijf van de bankmerken ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank en SNS. Het sluit tevens aan bij de persoonlijke motivatie van Marinka van der Meer, één van de drie vrouwelijke bestuursleden: "Ik wil het verschil maken en het vertrouwen in de financiële sector van binnenuit herstellen."

 

Nederlanders zijn honkvast als het gaat om bankzaken. Uit vrees voor 'gedoe' stappen nog steeds weinig consumenten over naar een andere bank. En al toont de sector zich meer bewust van zijn maatschappelijke rol, het vertrouwen is na de crisis nog steeds niet helemaal hersteld. Volgens Marinka van der Meer brengt De Volksbank hier verandering in. "Onze lange termijn visie, missie en strategie zijn gericht op het optimaliseren van gedeelde waarde. Alles wat we doen moet financieel én maatschappelijk rendement opleveren voor ál onze stakeholders: onze klanten, de maatschappij, medewerkers en de aandeelhouder."

 

In voor- en tegenspoed

De Volksbank denkt het verschil te kunnen maken door te investeren in de klantrelatie. Marinka: "We willen een gelijkwaardige relatie met onze klanten en er zijn op de momenten dat zij ons nodig hebben: In voor- en tegenspoed. Door het bieden van financiële rust versterken wij de financiële weerbaarheid van mensen. We werken eraan dat klanten onze identiteit herkennen en erkennen en zich verbonden voelen met de bank. Onlangs gaven klanten van RegioBank ons een 9,3 voor de dienstverlening. Dit bewijst dat het ons lukt om mensen in het hart te raken."

Het is juist die combinatie van de 'harde' financiële en 'zachte' maatschappelijke rol die Marinka aanspreek aan de financiële sector. "Mijn oma is inmiddels 105 jaar oud. Alleen dankzij een welwillende oom konden zij en mijn opa ooit hun eerste huis kopen. Door de ontwikkeling die banken hebben doorgemaakt, heeft het merendeel van Nederland tegenwoordig de mogelijkheid om een eigen huis te kopen. De financiële industrie legt een bodem onder de maatschappij. Zonder banken zou onze wereld er heel anders uitzien. Het is ook een sector waar iedereen een mening over heeft en waar je dus echt impact kunt maken. Dat besef zorgt ervoor dat ik iedere dag mijn energie in deze branche wil steken."

 

Aanvullende kwaliteiten

De Volksbank is de eerste Europese bank waarbij het bestuur uit meer vrouwen (drie) dan mannen (twee) bestaat. Marinka was een beetje verbaasd over de media-aandacht die deze nieuwe bestuursverdeling eind 2018 met zich meebracht. "De diversiteitdiscussie is jarenlang aangewakkerd vanuit een slachtofferachtige setting. Daar kan ik persoonlijk helemaal niets mee", aldus de bestuurster. "Het doet geen recht aan het vraagstuk en het is ook niet hoe ik naar de wereld kijk. Het gaat in mijn ogen namelijk niet om mannen of vrouwen. Het gaat erom dat het toegevoegde waarde heeft dat mensen met een verschillend denkkader een bijdrage leveren aan een inhoudelijke discussie, onder meer aan de bestuurstafel. Om dat te realliseren moet je mensen niet selecteren op de evenknie - waarvan het old boys network het meest bekende voorbeeld is -, maar op hun aanvullende kwaliteiten. Overigens is de discussie wel relevant en noodzakelijk gebleken om tot verandering te komen", zegt Marinka, die optimistisch is over de ontwikkeling van diversiteit in de bankenwereld. "Er werken inmiddels mensen met zeer verschillende achtergronden in de financiële sector en er zitten heel veel vrouwen in de subtop. Het is slechts een kwestie van tijd voordat zij de top bereiken."

 

Veranderende denkbeelden

Marinka vindt het bijzonder om te zien hoe snel denkbeelden veranderen. "De generatie van mijn oma en moeder is opgegroeid met het idee dat vrouwen voor zichzelf moesten zorgen totdat ze trouwden. Toen werden vrouwen ontslagen en economisch afhankelijk van hun man. De generatie van mijn dochters groeit op met het idee dat zij altijd voor zichzelf moeten kunnen zorgen. En voor mijn zoon is het normaal dat de 'grote auto' in het gezin niet van papa, maar van mama is. Mijn generatie zit er tussenin. Een deel van mijn vriendinnen is financieel zelfstandig, een deel ook niet."

Zoals Marinka vindt dat diversiteit niet alleen een zaak is tussen mannen en vrouwen, zo is ze er ook van overtuigd dat wij allemaal een aandeel hebben in het creëren van een meer diverse werkomgeving. "Het zijn natuurlijk echt niet alleen witte, middelbare mannen die elkaar de mooie baantjes gunnen. We hebben allemaal de neiging om, op het moment dat er weer een plekje vrij is, aan iemand te denken waar je in het verleden prettig mee hebt gewerkt. Het is belangrijk dat we ons hiervan bewust zijn en nastreven om ook open te staan voor andere invalshoeken, ook al zijn die minder voor de hand liggend of voelen ze soms minder comfortabel. Dat is essentieel om als organisatie en als mens te kunnen leren en groeien."

De specialist op dit gebied is: Reinier Visser   reinier.visser@prominded.nl   06-51415090