DAK is een coöperatie die bestaat uit circa 1.500 samenwerkende financiële intermediairs. Hypotheken vormen de belangrijkste (actieve) dienstverlening. In dit kader constateerde DAK dat de ‘execution only’ oplossingen van enkele geldverstrekkers en vergelijkers onder toenemende druk vanuit wet- en regelgeving géén succes leken te worden. De alternatieve oplossing ‘geholpen zelfbediening’ speelt beter in op de zorgplicht en de behoefte van de consument. Bovendien kan het onafhankelijke intermediair hiermee haar positie verder versterken en tegenwicht bieden tegen de directe distributie van geldverstrekkers. De DAK-intermediairs vinden het een goede zaak als DAK hierin faciliteert.
ProMinded heeft met een businesscase het nut aangetoond van het ontwikkelen van een eigen hypotheekplatform voor ‘geholpen zelfbediening’. Processen voor de consument - zoals het zelf kunnen ophalen van belangrijke brondata van UWV, Belastingdienst en pensioengegevens - worden hierbij geoptimaliseerd. Binnen negen maanden werd het platform op tijd en binnen budget in de markt geïntroduceerd.
Het DAK Hypotheekplatform levert het intermediair een margeverbetering op en een structurele verbetering van de service en de commerciële positie richting de consument. De DAK-intermediairs schatten in dat in 2020 circa 30 à 40% van het advies bestaat uit ‘geholpen zelfbediening’. Voor DAK past het platform in de strategie en is hiermee een belangrijke stap gezet naar verdere automatisering van het hypotheekproces.