Financieringsvraagstukken en de coronacrisis

Hoe (her)win je het vertrouwen van de bank?

Door de coronacrisis verkeren veel ondernemers momenteel in zwaar weer. De overheid introduceerde in samenwerking met de banken een pakket steunmaatregelen om bedrijven die hard geraakt zijn een helpende hand te bieden. Helaas lukt het ondernemers nog niet altijd om gebruik te maken van de geboden steun. Vooral wanneer ondernemers met de bank in gesprek gaan over hun financiering, hebben zij het gevoel tegen een muur op te lopen. Staatssecretaris Mona Keijzer legt uit: de flexibiliteit die nu van banken wordt verwacht, druist in tegen het jarenlang zeer strikt volgen van regels en voorwaarden. Ook Wiebe Draijer, CEO van de Rabobank, gaf aan dat de invulling van de steunmaatregelen in de praktijk ‘piept en kraakt’. De vraag is daarom: hoe zorgt u er in deze situatie als ondernemer voor dat de gesprekken met de bank leiden tot oplossingen? Ons advies: laat de bank zien dat uw bedrijf in de kern gezond is en stel een gerichte hulpvraag.

Creëer vertrouwen

Het is aan u als ondernemer om, goed onderbouwd, aan te tonen dat uw bedrijfsmodel werkt en ook blijft werken, mits het een (financieel) steun(tje) in de rug krijgt. Zorg daarom dat u inzicht heeft in de (mogelijke) gevolgen van de crisis voor uw onderneming. Stel verschillende scenario’s op, stel financiële prognoses bij en breng de verschillende uitkomsten in kaart. Creëer een compleet beeld. Benoem de maatregelen die u zelf kunt (en moet) nemen om liquiditeit te behouden. Juist met die maatregelen kunt u goed ondernemerschap aantonen. Gun uzelf de tijd om alle informatie te verzamelen en goed op te schrijven, zodat de bank geen vragen meer heeft na het lezen ervan. Zo’n overzicht geeft de bank vertrouwen, maar zorgt er ook voor dat u meer ‘in control’ bent in deze turbulente tijden.

Bedenk uw eigen oplossing

Vervolgens staat er nog een belangrijke vervolgvraag open: wat kan de bank voor u doen? Wat heeft u nodig om de komende tijd het hoofd boven water te houden? Denk, voordat u met de bank in gesprek gaat na over de toekomstige financieringsstructuur en de mogelijke overheidsgaranties. De bank kan dan gericht met u meedenken. Mogelijke oplossingsrichtingen zijn: verlenging van aflossingstermijnen van lopende leningen, aanpassing van aflossingsverplichtingen, afsluiten van aanvullende financiering of wijziging van bancaire convenanten.

Wederzijds vertrouwen

De huidige crisis is voor alle betrokken partijen nieuw en onbekend. Wat de beste oplossingen zijn, is afhankelijk van de diepte en duur van deze crisis. Wel is het duidelijk dat duurzame oplossingen alleen tot stand komen door samen te werken. Investeer daarom in de vertrouwensrelatie met uw bank. Het sterkt het wederzijdse vertrouwen als u weet wat u van de bank verwacht, maar de bank weet ook wat zij van u kunnen verwachten.

Als u zorgdraagt voor een goede voorbereiding, helpt u de bank om u te helpen.

De specialist op dit gebied is

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan onze privacy policy.